El jove agricultor ramader Antoni Seguí Villalonga, soci propietari de Son Jover SAT, entre els 5 joves seleccionats per formar part de la primera generació de ‘Impulso Agro’, una iniciativa llançada per AgroBank i el Basc Culinary Center per reconèixer professionals menors de 40 anys que estan liderant.
‘Impulso Agro’ neix amb l’objectiu de visibilitzar i donar suport a joves del sector primari que contribueixen activament a la seva transformació mitjançant la innovació, la sostenibilitat i el compromís amb l’entorn rural.
L’esdeveniment de presentació va tenir lloc el 10 de juny a Sant Sebastià, on els seleccionats van poder compartir els seus projectes i les seves inquietuds en una jornada centrada en el coneixement, el networking i l’impuls a les noves generacions del sector.
Els altres joves seleccionats de làmbit cooperatiu són:
Rafaela Herrera, de COVAP (Andalusia), a Innovació i Investigació.
Ana María Corredoria, d’As Vacas da Ulloa SCG (Galícia), a Sostenibilitat.
Kimie Hirai, de la Cooperativa COLIVAL de Valdepeñas (Castella-la Manxa), en Sostenibilitat.
Marcos Garcés, de Criances Campovivo (Aragó), en Sostenibilitat.
Des de Cooperatives Agro-alimentàries Illes Balears felicitem aquests joves per la seva tasca i compromís, i celebrem la seva inclusió en una comunitat que representa el present i el futur del sector agroalimentari.
Aposta per models més sostenibles
Els perfils seleccionats han estat agrupats en categories que reflecteixen els principals reptes i oportunitats del sector agroalimentari actual: sostenibilitat social, econòmica i ambiental; relleu generacional; innovació i investigació; emprenedoria i professionalització; transformació digital; evolució als hàbits de consum i l’enllaç entre producte i gastronomia. A través d’aquesta diversitat, els projectes representen el compromís d’una nova generació que entén l’alimentació no només com a necessitat, sinó com a via per generar valor, desenvolupament territorial i benestar social.
Els 40 joves seleccionats són un reflex del dinamisme del medi rural i de l’energia transformadora de les noves generacions. Tots comparteixen una mateixa convicció: que l’alimentació, en les múltiples dimensions —salut, cultura, tradició, gaudi, història—, té un paper fonamental en la vida de les persones. Davant d’un sistema alimentari que ha garantit durant dècades la seguretat i l’accessibilitat dels aliments, molts d’aquests joves treballen ara per recuperar el seu reconeixement, apostant per models més sostenibles, conscients i connectats amb la societat.
La categoria amb més representació ha estat la de sostenibilitat, en què han estat seleccionats quatre joves de cooperatives agroalimentàries, cosa que evidencia la preocupació creixent per aconseguir un equilibri entre allò econòmic, allò social i allò ambiental. A això s’hi suma una significativa presència de projectes vinculats al relleu generacional, una de les qüestions més urgents del sector, així com una destacada participació de perfils emprenedors que estan professionalitzant l’agro des d’enfocaments innovadors.
A més, aquesta primera generació d’Impuls Agro revela una dada especialment rellevant: la majoria de persones seleccionades són dones, cosa que reflecteix un canvi de tendència al medi rural, on moltes estan decidint desenvolupar la seva vida i carrera professional, en contraposició a l’èxode femení de dècades anteriors.
D’altra banda, la innovació travessa de manera transversal bona part dels projectes seleccionats, més enllà de les categories específiques de recerca o de digitalització. Representa una actitud comuna: buscar noves maneres de produir, transformar, comercialitzar o divulgar, amb l’objectiu de millorar el sector agroalimentari en totes les seves dimensions. Ja sigui aplicant tècniques d’agricultura regenerativa, revalorant subproductes del mar o del camp, apostant per nous cultius o creant aliments més saludables i sostenibles.
Quant a la procedència geogràfica, Castella i Lleó i Andalusia lideren la representació, en coherència amb el pes del sector agroalimentari en les seves respectives economies, encara que també destaquen territoris com Navarra, Múrcia, La Rioja, Castella-la Manxa o Galícia, on la producció d’aliments, la indústria agroalimentària i la gastronomia són eixos.